• پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 15 August 2024

  • پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 15 August 2024
برآمدن دوباره نخستین شهر صنعتی جهان؛

داستان منچستر

بلومبرگ در این گزارش به بررسی شهر منچستر پرداخته که به عنوان نخستین شهر صنعتی جهان شناخته می‌شود. این شهر در حال حاضر با سرعتی قابل توجه و مطابق با استانداردهای جهانی، در حال گسترش است...

نخستین شهر صنعتی جهان در شمال انگلستان 10 سال پس از به دست آوردن قدرت از دولت مرکزی در حوزه‌هایی شامل حمل‌ونقل شهری تا برنامه‌ریزی محلی، بار دیگر در کانون یک جهش در رشد سیاسی، فرهنگی و تجاری قرار گرفته است.
به نوشته بلومبرگ، در قلب رنساس کنونی منچستر، تبلیغی برای افرادی وجود دارد که خواهان بهترین ویژگی‌های شهرهای بزرگ با ترکیبی از یک سرعت آرام‌تر زندگی شهری و نزدیک بودن به طبیعت هستند و در کنار همه این‌ها، لذت بردن از یک شغل انعطاف‌پذیر در ساختمان‌های مدرن و سازگار با محیط زیست نیز معرفی می‌شود.
این شهر که در سال 2020 از سوی «تِک نِیشن» به عنوان منطقه‌ای با سریع‌ترین رشد از نظر فناوری در اروپا شناخته شد و محل حضور اداره مرکزی شرکت‌هایی نظیر آمازون و کلارنا است، در میان گروهی از 10 منطقه در کلان‌شهر منچستر بزرگ، وسیع‌ترین شهر در نظر گرفته می‌شود.
طبق «گزارش رشد اقتصادی آی»، پیش‌بینی خروجی اقتصادی منچستر براساس ارزش افزوده ناخالص، نشان‌دهنده رشد 2/2 درصدی تا سال 2027 است که سریع‌تر از آمار مشابه برای لندن به حساب می‌آید. داده‌های دفتر آمار ملی بریتانیا حاکی از آن است که اشتغال در میان افراد 16 تا 64 سال این شهر در سال 2023 میلادی به 71/4 درصد افزایش یافت، در حالیکه این آمار در سال 2022 در سطح 67/8 درصد قرار گرفته بود.
«جاشی هرمان» که استارتاپ رسانه‌ای «منچستر میل» را در ساختمان رویال اکسچینج - که در آن «ناتان مایر روتشیلد» پیش از رفتن به لندن،‌ ثروت خود را ایجاد کرد - اداره می‌کند، گفته: «منچستر در حال پیشرفت و رونق گرفتن است
منچستر همچنین محل ایجاد نخستین خط آهن ساخته‌شده در جهان و نخستین کانال کشتی‌رانی دنیا بوده است.
در حالیکه منچستر با بیرمنگام و ادینبورگ بر سر عنوان «دومین شهر» بریتانیا رقابت شدیدی دارد، این شهر دارای بیشترین جمعیت دانشجو در اروپا است و طبق آمارها، بیش از نیمی از دانشجویانی که در دانشگاه منچستر تحصیل می‌کنند، ترجیح می‌دهند پس از فارغ‌التحصیلی در این شهر بمانند.
همچنین تاریخچه غرورآفرین این شهر، افسانه‌ای است. منچستر به عنوان پایتخت فرهنگی شناخته می‌شود، نه تنها به دلیل اینکه تیم فوتبال منچستر یونایتد را دارد، بلکه به خاطر میراث موسیقی مدچستر.
اندی برنهم، شهردار منچستر بزرگ، استدلال می‌کند وقتی صحبت از حکومت می‌شود، بومی‌گرایی بر مرکزگرایی غلبه می‌کند. نفوذ این شهر احتمالا پس از آنکه رأی‌دهندگان باعث شدند حزب کارگر برای نخستین‌بار از سال 2010 به قدرت برسد، بیشتر خواهد شد.
جدای از سیاست، این شهر به‌سرعت در حال تغییر است. همانطور که شهردار منچستر در کتاب خود به نام «به سوی شمال» می‌نویسد، یک نگاه به خط افق منچستر مدرن به شما می‌گوید که اتفاقی در این شهر در حال رخ دادن است.
طی پنج سال گذشته، بیش از 20 برج در مرکز منچستر ساخته شده‌اند، 20 برج دیگر در حال ساخت است و 51 پروژه ساخت برج نیز مورد تأیید قرار گرفته یا در حال بررسی است. در حالیکه همگان از این نوع توسعه استقبال نمی‌کنند، واقعیت غیرقابل انکار است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد از سال 2014 تاکنون حدود 20 هزار خانه جدید در این شهر ساخته شده و از سال 2022 نیز دو هزار اتاق جدید به هتل‌های این شهر اضافه شده‌اند. این نشان‌دهنده رشد ادامه‌دار منچستر برای کار و زندگی است. اگرچه منچستر در مجموع به عنوان یک شهر ثروتمند در نظر گرفته نمی‌شود، میزان ساخت مسکن در این شهر بسیار بالا است و همین موضوع باعث تقویت رشد آن می‌شود.
جای تعجب نیست که منچستر در یکی دیگر از شاخص‌های جهانی املاک و مستغلات شهرها، در حال بهتر کردن رتبه خود است. در وهله نخست، منچستر تنها شهر انگلیسی خارج از لندن است که در فهرست جدید «جغرافیای نوآوری» توسط شرکت جهانی املاک JLL قرار گرفته است. این فهرست که شامل 108 نقطه است، شهرهایی را رتبه‌بندی می‌کند که بیشترین بهره را از اقتصاد دانش‌بنیان دارند.
این امر باعث شده منچستر در کنار تایپه و میلان در میان شهرهای غنی از نوآوری که مکان‌های سبک زندگی‌محور هستند، قرار بگیرد.
منچستر با تقابل خود با لندن، پیشرفت می‌کند اما رقابت آن با پایتخت، یک مسابقه دیرینه است.
در کنفرانسی که در ساختمان اِدِن منچستر، یک پروژه توسعه تجاری قابل توجه جدید برگزار شد، دو روند کلیدی در بازسازی دفتر آن مورد توجه قرار گرفت: سازگاری با محیط زیست و انعطاف‌پذیری.
ساختمان ادن که توسط بخش انجمن محیط زیست منچستر ساخته شده است، بزرگ‌ترین دیوار سبز زنده اروپا را در نمای بیرونی خود دارد. این ساختمان 115 هزار فوت مربع فضا را در 12 طبقه ارائه می‌دهد و به عنوان انتخابی برای مشاغلی که متعهد به حفاظت از محیط زیست هستند، بازاریابی می‌شود.
مسئله سازگاری با محیط زیست با هدف کاهش کربن ساختمان‌های موجود و تبدیل شدن به یک «شهر بدون کربن و مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوایی» به عنوان بخشی از چارچوب تغییرات آب‌و‌هوایی منچستر برای دستیابی به صفر خالص تا سال 2038 همخوانی دارد.
کارمندان جوان به‌طور فزاینده‌ای انتظار دارند ارزش‌های کارفرمایان با ارزش‌های آن‌ها همسو باشد. طبق اعلام لینکدین، 73 درصد از نسل Z نسبت به یک سال پیش نگران تغییرات آب‌و‌هوایی هستند و 60 درصد در صورت نبود گواهینامه‌های سبز مناسب توسط کارفرمایان بالقوه، پیشنهاد شغلی را رد می‌کنند.
سپس انعطاف‌پذیری وجود دارد که بریتانیا در واقع در حال پذیرش آن است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سه‌چهارم کارمندان بریتانیایی خواهان «انعطاف‌پذیری محل کار»، 44 درصد نوعی کار «هیبریدی ساختار یافته» و 38 درصد نیاز به دو تا سه روز حضور در دفتر دارند.
یکی از عناصر کلیدی در توسعه منچستر، محلی‌گرایی است که توسط "استراتژی منچستر ما" از سوی شورای شهر آن برجسته شده است. این استراتژی بر بهبود تحرک شهری تمرکز دارد. با وجود برخی مشکلات حل‌نشده و گران‌قیمت در حمل و نقل منطقه‌ای، سیستم حمل‌ونقل شهری منچستر متشکل از تراموا و اتوبوس است.
شهردار منچستر در سال 2021 میلادی یک میلیارد پوند بودجه خزانه‌داری برای شبکه محبوب خود موسوم به «زنبور عسل» را از حمل‌و‌نقل عمومی یکپارچه تأمین کرد؛ برنامه‌ای که نتیجه داده است و یک سال پیش 20 میلیون پوند دیگر از وست‌مینستر برای یک برنامه سفر فعال برای تشویق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به دست آورد. در جولای، بخش مسئول حمل‌ونقل برای منچستر بزرگ، از مشارکت برای استفاده از هوش مصنوعی و داده‌ها برای تولید سفرهای اتوبوسی سریع‌تر و قابل اعتمادتر خبر داد.
به گزارش اکوایران، آزمون برای شهردار، توسعه‌دهندگان شهری و در واقع برای دولت جدید این خواهد بود که تعادل یک شهر مانند منچستر را در رتبه‌های بین‌المللی در تمام معیارهای کلیدی کار و زندگی ارتقا دهند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11871
اخبار مرتبط
نظرات شما